تاثیر تبلیغات بر انتخاب های غذایی کودکان

میزان اضافه وزن و چاقی در میان کودکان در سراسر جهان در حال افزایش است. نتایج مطالعه ای نشان می دهد که تبلیغ نوشیدنی و مواد غذایی ناسالم که حاوی مقادیر زیادی شکر یا نمک است تاثیر سریع و قابل توجهی بر کودکان داشته و منجر به پیروی از رژیم های غذایی ناسالم در آن ها می شود.
در این تحقیق 29 مطالعه که تاثیر بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی های ناسالم (از طریق تلویزیون، آگهی های بازرگانی، بازی های رایانه ای، مجله و بروشور)، کالری دریافتی و ترجیحات غذایی را در میان بیش از 6000 کودک بررسی کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
محققان دریافتند که بازاریابی و تبلیغات سبب افزایش دریافت مواد غذایی شده و ترجیحات غذایی را در کودکان در طول مدت تبلیغات یا مدت کوتاهی پس از آن تحت تاثیر قرار می دهد. این یافته ها نشان دهنده تاثیری است که این تبلیغات بر روی انتخاب های غذایی کودکان دارند.
هنگامی که کودکان در مواجهه با تبلیغات ناسالم قرار می گیرند، به طور قابل توجهی مصرف مواد غذایی ناسالم در آن ها افزایش می یابد. کودکان کوچکتر (≥ 8 سال) از لحاظ کیفیت و کمیت کالری های دریافتی بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. به گفته محققان احتمالاً کودکان کوچکتر نسبت به تبلیغات بیشتر آسیب پذیر بوده و سعی می کنند تا رفتارهایی را که می بینند تقلید کنند.
اخیراً نیز مطالعاتی نشان داده اند که کودکان به طور میانگین هر ساعت با 5 تبلیغ در مورد مواد غذایی روبرو می شوند و 80 درصد تبلیغات تلویزیونی مربوط به غذاها در کانادا، آمریکا و آلمان مربوط به مواد غذایی ناسالم است.
منبع:


Obesity Reviews, 2016
 

نظرات بسته شده است.