تاثیر آموزش مادران بر اضافه وزن شیرخواران

وزن کودک باید در اولین سال تولد 3 برابر شود. با این حال برخی کودکان بیش از این میزان وزن می گیرند. افزایش وزن سریع با خطر چاقی در سال های بعدی زندگی مرتبط است. از طرفی، بیش از 20 درصد کودکان 5-2 ساله در آمریکا به اضافه وزن مبتلا هستند. این امر نیاز به انجام مداخلات در سال های ابتدایی زندگی را نشان می دهد.
نتایج مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده نشان می دهد مادرانی که پاسخ سریع و مناسب به نشانه های گرسنگی و سیری کودک را تمرین کرده اند نسبت به سایرین کمتر احتمال دارد که کودک آن ها در یک سالگی به اضافه وزن مبتلا شود.
در این مطالعه محققان 279 مادر که اولین نوزاد خود را به دنیا آورده بودند و کودکانشان را انتخاب کردند. مداخله بر روی نیمی از این مادران انجام شد و نیم دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده و اطلاعات مربوط به ایمنی کودک را دریافت می کردند. هر دو گروه در فواصل زمانی معین مورد پیگیری قرار می گرفتند. مادران در گروه مداخله از پرستاران آموزش های لازم با تمرکز بر تغذیه، خواب، کنترل هیجان و بازی های تعاملی را فرا گرفتند.
نتایج نشان داد در طی یک سال، 7/12 درصد شیرخواران در گروه کنترل اضافه وزن داشتند، در حالیکه در گروه مداخله 5/5 درصد شیرخواران چاق بودند.
تغذیه کودک می تواند یک راه ساده و سریع برای آرام کردن کودک ناآرام باشد. اما به گفته محققان در صورتیکه کودک گرسنه نیست والدین نباید از تغذیه برای آرام کردن کودک خود استفاده کنند. در صورتیکه کودک گرسنه باشد گریه کردن یکی از آخرین عکس العمل هایی است که ممکن است نشان دهد. آشنایی با خلق و خوی کودک به والدین این امکان را می دهد که به کودک در یادگیری خودتنظیمی کمک کنند. با پیشرفت این مهارت ها، کودکان می آموزند که به نشانه های جسمی خود همچون گرسنگی و سیری توجه کنند.
منبع:

Effect of the INSIGHT Responsive Parenting Intervention on Rapid Infant Weight Gain and Overweight Status at Age 1 Year: A Randomized Clinical Trial. JAMA Pediatrics. 2016

نظرات بسته شده است.