بی تحرکی در مدت کوتاه نیز مضر است.

به خوبی نشان داده شده است که فقدان ورزش می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع2 و بیماری های قلبی را افزایش دهد. مطالعات جدید بروز چنین بیماری هایی را حتی طی مدت زمان کوتاهی نداشتن فعالیت بدنی مانند 2 هفته، گزارش می کنند. در مطالعه ای محققان دریافتند که تغییر فعالیت از شدت متوسط تا شدید به کم تحرکی فقط برای 14 روز منجر به تغییرات متابولیکی می گردد که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن و حتی مرگ زودرس را افزایش دهد.
دستورالعمل های کنونی توصیه می کنند بزرگسالان بین سنین 18 تا 64 سال حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت زیاد در هر هفته داشته باشند. اگرچه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کمتر از 50  درصد بزرگسالان به توصیه های ورزشی عمل می نمایند.
عدم فعالیت بدنی منظم منجر به چاقی می شود. در مقابل، چاقی نیز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع2، بیماری های قلبی، نارسایی قلبی و حتی برخی از سرطان ها را افزایش دهد. همچنین ورزش ناکافی سلامت استخوان و عضلات را نیز تهدید می نماید. بی تحرکی منجر به تحلیل عضلات اسکلتی و کاهش توده بدون چربی شده و درنهایت درصد چربی کل بدن را می افزاید. چاقی شکمی حاصل از این شرایط عامل خطر مهمی برای ابتلا به بیماری های مزمن به شمار می رود.
نکته عملی: داشتن فعالیت بدنی منظم و اجتناب از دوره های طولانی مدت بی تحرکی از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا می تواند بطور مستقیم بر سلامتی ما تاثیر بگذارد.
منبع:

Presented their findings at the European Congress on Obesity 2017.
 

نظرات بسته شده است.