بیماری قلبی و فلاونوئیدها

ده‌ها سال است که تاثیر مثبت فلاونوئیدها گزارش شده است، ولی به علت کمبود اطلاعات هنوز برای متخصصان مشکل است که بتوانند برای هر مشکل خاص، فلاونوئید مربوط به آن را توصیه کنند. تحقیقات بسیار نشان داده است که هیچ یک از فلاونوئیدها به تنهایی یک غذای معجزه‌آسا محسوب نمی‌شوند، ولی بسیاری از آنها به سلامت قلب کمک می‌کنند.

فلاونوئید ها نه تنها باعث تقویت جدار رگهایخونی میشوند بلکه شکل گیری لخته های خونی را نیز کاهش می دهد.

در مطالعه ای که جهت تعیین ارتباط بین زیرمجموعه‌های فلاونوئیدهای مختلف و غذاهای غنی از فلاونوئید بر روی ریسک فاکتورهای مختلف بیماری قلبی عروقی مانند حمله و سکته قلبی، مرگ و میر انجام گرفت اطلاعات تغذیه ای بیش از 34 هزارخانم میانسال که به بیماری های قلبی مبتلا نبودند از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی مشخص گردید که این افراد میزان مناسبی از فلاونوئیدها را در رژیم غذایی خود دریافت می کنند. پس از گذشت 16 سال این افراد از نظر ابتلا به بیماری قلبی، سکته قلبی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی مورد بازبینی قرار گرفتند.

در انتهای مطالعه نتایج این پژوهش نشان داد که دریافت فلاونوئید ها با بیماریهای قلبی و مرگ و میر ناشی از آن رابطه عکس دارند. ولی در بین دریافت فلاونوئید و مرگ ناشی از سکته قلبی ارتباطی دیده نشد.

نکته عملی: متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنند مخلوطی از غذاهای غنی از فلاونوئیدها؛ یعنی مقدار زیادی میوه، کمی شکلات تیره (که حداقل 70 درصد آن کاکائو باشد) به اضافه پیاز و چای سبز می تواند برای پیشگیری از بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن مناسب است.فلاونوئید ها همچنین در انواع توت، مرکبات، کلم بروکلی، پیاز، کرفس، سیب، گلابی، گیلاس، انگور و زیتون یافت می شود

 

نظرات بسته شده است.