بهبود عملکرد شناختی با مصرف شکلات

محققان می گویند فلاوانول های کاکائو می توانند عملکرد شناختی را در عرض چند ساعت پس از مصرف افزایش دهند. همچنین دریافت منظم و طولانی مدت  فلاوانول های کاکائو از ضعف شناختی پیشگیری می کنند.
فلاوانول ها به طور طبیعی در انواع مختلف گیاهان و به خصوص در دانه درخت کاکائو یافت می شوند. این ترکیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و با آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو مقابله می کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که فلاوانول ها سبب بهبود عملکرد عروق خونی و کاهش فشارخون می شوند.
در مطالعه حاضر محققان شواهدی مبنی بر ارتباط بین دریافت فلاوانول های کاکائو و بهبود تقریباً سریع حافظه کاری یافتند. به طوریکه 2 ساعت پس از مصرف 773 میلی گرم فلاوانول کاکائو بهبود در حافظه کاری مشاهده شد. همچنین دریافت فلاوانول کاکائو اختلال شناختی ناشی از یک شب محرومیت  از خواب را خنثی می سازد.
به گفته محققان دریافت روزانه فلاوانول های کاکائو (حداقل 5 روز در هفته) و به مدت 3 ماه بیشترین مزایا را برای عملکرد شناختی به دنبال داشته و منجر به بهبود توجه، سرعت پردازش و حافظه کاری می شود. بیشترین مزایا در افراد سالمند که در زمان شروع مطالعه به ضعف شناختی ملایم یا سایر اختلالات حافظه مبتلا بودند، مشاهده شد.
فلاوانول های کاکائو سبب بهبود سلامت قلبی – عروقی شده و می توانند حجم خون مغزی را در ناحیه هیپوکامپ افزایش دهند. این ناحیه به طور خاص تحت تاثیر افزایش سن قرار می گیرد و بنابراین منشاء احتمالی کاهش حافظه مرتبط با افزایش سن در انسان است.
نکته عملی: فلاوانول های کاکائو سبب بهبود عملکرد شناختی در جمعیت های آسیب پذیر، از جمله سالمندان، می شود. اما با توجه به اینکه شکلات سرشار از کالری و شکر است، نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
منبع:

Valentina Socci et al. "Enhancing Human Cognition with Cocoa Flavonoids". Frontiers in Nutrition, 2017.
 

نظرات بسته شده است.