برنج قهوه ای یا غلات کامل خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

به دلیل آنکه برنج سفید وبرنج قهوه ای در فرآوری و مواد مغذی متفاوت هستند ،ممکن است تاثیرات متفاوتی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارا باشند ..به طور کلی برنج سفید درمقایسه با مقدار مشابه برنج قهوه ای نمایه گلایسمی بالاتری دارد.از طرفی در مطالعات متعددی نشان داده اند که نمایه گلایسمی بالاتر ،ارتباط پیوسته ای با افزایش خطر ابتلا به دیابت داشته است . از همین رو در این مطالعه محققین ارتباط مصرف برنج سفید و برنج قهوه ای  با خطر  ابتلا به دیابت نوع 2 را در مطالعه ی کوهورت  آینده نگربررسی کردند.
در این مطالعه پژوهشگران دانشگاه هاروارد به سرپرستی  Qi Sun  ،  ارتباط  بین مصرف برنج سفید و برنج  قهوه ای با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را درمردان و زنان 26-87 سال امریکایی بررسی کردند. این  مطالعه شامل3  مطالعه کوهورت پیگیری کارکنان بهداشتی (1986-2006) ،مطالعه سلامت پرستاران I( 1984-2006) و II (1991-2005)می باشد.
در این مطالعه ی کوهورت اطلاعات مربوط به رژیم غذایی ،سبک زندگی و وضعیت سلامتی  157,463 زن و 39,765 مرد جمع آوری شد.در شروع مطالعه هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت ،بیماری ها ی قلبی و عروقی و سرطان مبتلا نبودند. اطلاعات راجع به دریافت برنج سفید ،برنج قهوه ای،سایر غذاها و مواد مغذی در شروع مطالعه ارزیابی و هر 2-4 سال یکبار به روز گردید.
Sun و همکارانش دریافتند که دریافت بالاتر برنج سفید با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. در مقابل دریافت بالاتر برنج قهوه ای با خطر پایین تر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.این محققین تخمین زدند که جایگزینی دریافت  50 g/d(نپخته ،معادل 3/1 واحد در روز ) برنج سفید با مقدار مشابه برنج قهوه ای با کاهش 16 در صدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است، در حالیکه جایگزینی همین میزان برنج سفید با گروه غلات کامل با کاهش 36 در صدی  (30%-42%) خطر ابتلا به دیابت همراه است .
برنج سفید در مقایسه با برنج قهوه ای نمایه ی گلایسمی بالاتری دارد .یک مطالعه ی مروری سیستماتیک دریافت که میانگین  نمایه ی گلایسمی برنج سفید 64 (7)و برنج قهوه ای 55 (5) است . از طرفی نمایه ی گلایسمی بالاتر با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است . علاوه براین اثر مفید مصرف برنج قهوه ای در ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط به محتوای بالاتر چندین ماده ی مغذی مانند فیبر ، ویتامین ها و املاح معدنی است که بخش عمده ی آنها در طی فرآیند تصفیه و پوست کندن غلات از دست خواهند رفت .
نکته عملی:  به طور کلی نتایج این بیان می دارد  که جهت پیشگیری از دیابت نوع 2  ، دریافت بخش عمده ی  کربوهیدرات باید از غلات کامل باشد تا غلات تصفیه شده .

منبع :

Arch Intern Med. 2010;170(11):961-969

نظرات بسته شده است.