اندومترویز شایع تر در زنان لاغر

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، زنان سنگین نسبت به زنان لاغر احتمال کمتری برای اندومتریوز دارند.
پژوهشگران بیش از 116 هزار زن را مورد مطالعه قرار داده و یافتند شرکت کنندگان چاق نسبت به شرکت کنندگان  با وزن نرمال  39%  خطر کمتری برای بروز اندومتریوز دارند. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) در بیرون از رحم رشد کرده و باعث پریود و خونریزی دردناک می شود. این وضعیت بویژه در میان زنان با مشکل ناباروری وجود دارد.
دکتر  Divya Shah و همکارانش در دانشگاه آیووا در ایالت متحده آمریکا از اطلاعات یک مطالعه طولانی مدت بر روی زنان پرستار 25 تا 42 ساله استفاده کردند. این زنان  وزن و قد خود در 18 سالگی را گزارش کرده و هر 2 سال اطلاعات پژوهشگران در مورد وزن آنها و تشخیص های پزشگی به روز میشد. از سال 1989 تا 2011 تقریبا 5500 نفر از آنها به اندومتریوز مبتلا شدند.
نتایج نشان داد  هم وزن فعلی و هم وزن فرد در سن 18 سالگی از فاکتورهای خطر اندومتریوز هستند به این صورت که وزن کمتر با خطر بیشتر ابتلا به اندومترویوز در ارتباط است.
این پژوهشگران خاطرنشان کردند این نتایج به این معنی نیست که  افزایش وزن برای پیشگیری یا محافظت علیه اندومتریوز کمک کننده است.

منبع:

. Divya Shah, et al “Body size and endometriosis: results from 20 years of follow-up within the Nurses' Health Study II prospective cohort" Human Reproduction,Volume 28, Issue 7,Pp. 1783-1792

نظرات بسته شده است.