افزایش رفتارهای ناسالم در نوجوانان با مصرف نوشابه های انرژی زا

اخیراً مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی در جامعه افزایش یافته است. این نوشیدنی ها حاوی قند، انرژی و کافئین بالایی هستند بنابراین مصرف آنها می تواند نگران کننده باشد. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف نوشیدنی های سالم و آبمیوه ها کاهش پیدا کرده است در حالی که مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی به ویژه در میان نوجوانان افزایش فراوانی داشته است. مصرف این نوشابه ها برای نوجوانان مفید نبوده و می تواند باعث تحریک پذیری بیش از حد سیستم عصبی آنها گردد.  آکادمی طب کودکان آمریکا مصرف نوشابه های ورزشی توسط نوجوانان را تنها پس از ورزش های شدید و طولانی مدت توصیه کرده است.  
در مورد مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی مطالعه ای توسط محققین دانشگاه Minnesota و  Duke انگلیس انجام شده و نتایج آن  به تازگی در نشریه Journal of Nutrition Education and Behavior منتشر شده است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط میان مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی با رفتارهای ناسالم در نوجوانان بوده است.
در این مطالعه 2793 نوجوان پسر و دختر از 20 مدرسه مقطع راهنمایی و دبیرستان انتخاب شدند. از این نوجوانان اطلاعاتی شامل قد، وزن، میزان مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی و مصرف سایر نوشیدنی ها، میزان مصرف صبحانه، میزان فعالیت بدنی و خواب، میزان زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و مصرف سیگار جمع آوری گردید.
نتایج این مطالعه نشان داد که اگرچه مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی با فعالیت بدنی بالاتر نوجوانان پسر و دختر در ارتباط بوده است، به طور کلی در نوجوان مصرف کننده این نوشابه ها، رفتارهای  ناسالم مانند مصرف سیگار و نوشیدنی های شیرین مانند آبمیوه های صنعتی، تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری بالاتر بوده است؛ به طوری که نوجوانان مصرف کننده نوشابه ها به صورت هفتگی یک ساعت زمان بیشتر برای تماشای تلویزیون و چهار ساعت زمان بیشتر برای بازی های کامپیوتری صرف می کردند.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه لازم است نوجوانانی که فعالیت بدنی و ورزش های سنگین انجام نمی دهند از مصرف نوشابه های انرژی زا و نوشابه های ورزشی خودداری کنند.

منبع: 2014;46(3):181-7. J Nutr Educ Behav
 

نظرات بسته شده است.