افزایش دریافت میوه و سبزی سلامت روان را بهبود می بخشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد بزرگسالانی که به مدت دو هفته میوه و سبزیجات بیشتری دریافت می کنند احساس تقویت انگیزه و سرزندگی را تجربه خواهند کرد. بنا بر توصیه های دپارتمان کشاورزی آمریکا بزرگسالان باید روزانه حدود دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات را داشته باشند. مثلاً هر واحد میوه معادل نصف گریپ فروت، یک عدد پرتقال متوسط و هر واحد سبزیجات معادل یک عدد فلفل دلمه ای، یا یک عدد سیب زمینی پخته شده است. میوه و سبزیجات به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می توانند خطر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، سکته و برخی سرطان ها را کاهش دهند.
در سال های اخیر مطالعات نشان داده اند که دریافت میوه و سبزیجات می تواند سلامت ذهن را نیز بهبود بخشد. برای این منظور مطالعه ای طراحی شد که در آن 171 دانشجو در سنین 25-18 سال شرکت داشتند و به مدت دو هفته به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه الگوی غذایی روتین خود را ادامه داده و به گروه دیگر دو واحد اضافه میوه وسبزیجات تازه شامل هویج، کیوی، سیب و پرتقال داده شد. به گروه دیگر تنها یک برگه توصیه به منظور افزایش دریافت میوه و سبزیجات داده شد.
در ابتدا و انتهای مطالعه شرکت کنندگان تحت ارزیابی های روان شناختی برای بررسی خلقیات، سرزندگی، انگیزه، علائم افسردگی و اضطراب و سایر شاخص های تعیین کننده سلامت روان قرار گرفتند. محققین دریافتند که شرکت کنندگانی که روزانه دو واحد میوه و سبزیجات را به مدت دو هفته مصرف کرده بودند، بهبود چشمگیری در سلامت روان داشتند. به ویژه احساس سرزندگی، انگیزه و نشاط در این افراد تقویت شده بود. در افراد گروه دوم تغییری در خلقیات طی این دو هفته دیده نشد. علاوه بر این بهبود معنی داری در علائم افسردگی و اضطرب در هیچ یک از افراد دو گروه مشاهده نشد.
نکته عملی: افزایش دریافت میوه و سبزیجات می تواند باعث بهبود خلق و خو در افراد شود.
منبع:

Tamlin S. Conner et al. Let them eat fruit! The effect of fruit and vegetable consumption on psychological well-being in young adults: A randomized controlled trial. PLOS One, 2017.

نظرات بسته شده است.