افزایش خطر اختلالات مغزی در بیماران دیابتی مبتلا به چاقی

دیابت نوع 2 مزمن خطر بروز مشکلات در اندام های سراسر بدن را افزایش می دهد. عوارضی که در مغز ایجام می شود می تواند بروز اختلال شناختی و حتی خطر افزایش دمانس (زوال عقل) را تسریع کند. مکانیسم دقیقی که طی آن دیابت نوع 2 سبب تغییرات مغز می شود مشخص نیست اما احتمالاً مقاومت به انسولین، کنترل ضعیف قند خون و التهاب در این امر نقش دارند.
چاقی با افزایش خطر دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین اضافه وزن با اختلالات متابولیک که به طور مستقل با تغییرات مغز مرتبط هستند، همراه است. محققان 150 فرد 30 تا 60 ساله را وارد مطالعه ای  کردند. 50 نفر آن ها افراد چاق یا دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت نوع 2، 50 نفر بیماران دیابتی با وزن طبیعی و 50 نفر افراد سالم با وزن طبیعی (گروه کنترل) بودند. هیچ کدام از شرکت کنندگان به عوارض دیابت مبتلا نبودند و انسولین دریافت نکرده بودند. تصویربرداری از مغز افراد با استفاده از MRI انجام شد. همچنین آزمون هایی به منظور بررسی شرکت کنندگان از نظر شناختی و حافظه انجام شد.
محققان مشاهده کردند که ماده خاکستری مغز در افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد سالم ضخامت کمتری داشت. در بیماران دیابتی مبتلا به اضافه وزن یا چاقی این نازک شدن بیشتر بود. نتایج نشان داد که لوب تمپورال زمانی که دیابت نوع 2 و اضافه وزن و چاقی توامان وجود دارد، آسیب پذیری خاصی دارد.
اضافه وزن و چاقی یا ابتلا به دیابت خطر دمانس را به طور مستقل از هم افزایش می دهند. از طرفی آتروفی لوب تمپورال یکی از اولین تغییرات مشاهده شده در بیماری آلزایمر است.
یافته های فوق نشان دهنده اهمیت مداخلات زود هنگام به منظور کاهش خطر بروز اضافه وزن یا چاقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است. کاهش وزن در این افراد به حفظ ساختار مغز و عملکرد شناختی کمک می کند. 
نکته عملی: اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید با حفظ وزن در محدوده طبیعی به حفظ سلامت مغز خود کمک کنید.
منبع:

Sujung Yoon et al. "Brain changes in overweight/obese and normal-weight adults with type 2 diabetes mellitus". Diabetologia, 2017.
 

نظرات بسته شده است.