اضافه وزن از دوران جنینی شروع می شود

بر اسا س نتایج یک مطالعه جدید نشان داده شد که کودکان با وزن تولد بالای 4 کیلوگرم دو برابر بیشتر از کودکان با وزن طبیعی در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. در واقع می توان گفت که الگوی زندگی مادر در دوران بارداری اثر به سزایی بر خطر بروز چاقی در دوران بعدی زندگی خواهد داشت.
به بیان دکتر اَندرآس پلاگمان نویسنده ی مسئول این مقاله؛ دوران بارداری بیشتر از آن چه فکر کنید می تواند بر زندگی فرد اثر گذار باشد. اضافه وزن، بیش خوری، عدم پرداختن به فعالیت ورزشی موجب بروز اختلالات متابولیکی در دوران بارداری می گردد که در نهایت به افزایش وزن جنین منجر خواهد شد. به منظور بررسی اثر وزن تولد بر دوران زندگی پس از تولد محققین در این مطالعه در حدود 66 پژوهش در این زمینه را بررسی کردند. امروزه، اضافه وزن و چاقی به یک معضل گسترده در جهان تبدیل شده است و روز به روز میزان افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر می شود. بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال دارای اضافه وزن هستند و 15 درصد کودکان و نوجوانان نیز مبتلا به اضافه وزن و چاقی می باشند. چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری ها و در نتیجه معضلات اقتصادی زیادی است و عواقب اجتماعی زیادی را نیز در بردارد. برای مثال چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت، بیماری قلبی عروقی، سرطان، سکته ی قلبی و بیماری های عصبی عضلانی است. بنابراین، محققین پیشنهاد می کنند که پیشگیری از بروز چاقی در سال های ابتدایی زندگی یعنی در دوران جنینی نیز ممکن است.

منبع:

Andreas Plagemann, et al. Birth Weight and Long-Term Overweight Risk: Systematic Review and a Meta-Analysis Including 643,902 Persons from 66 Studies and 26 Countries Globally. PLoS ONE, 2012.

نظرات بسته شده است.