اصلاح چربی های رژیمی و پیشگیری از کبد چرب

بر اساس نتایج یک مطالعه ی جدید نشان داده شد که جایگزینی اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط در رژیم غذایی می تواند موجب پیشگیری از بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 در سنین پایین بروز می کند و با چاقی رابطه ی مستقیمی دارد. مشخصه و ویژگی این بیماری تجمع چربی در کبد است. مطالعه ی مذکور با هدف بررسی اثر اسیدهای چرب زنچیره متوسط بر پیشگیری از بروز کبد چرب انجام شد. این مطالعه بر روی موش های مبتلا به بیماری کبد چرب انجام شد، و اثر اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط بر پیشگیری از تجمع چربی در کبد مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی نشان داه شده است که فعالیت ورزشی و کاهش وزن بر مهار بیماری کبد چرب اثرات مفیدی دارند.  با وجود این، مطالعه ی مذکور نشان داد که جایگزینی و اصلاح چربی های موجود در رژیم غذایی حتی بدون کاهش کالری و یا چربی دریافتی می تواند در کاهش توسعه ی چربی در کبد مؤثر باشد. لازم به ذکر است که اثر اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط وابسته به میزان آن ها است. بنابراین، لازم است تا در مطالعات دیگری به این سؤال پاسخ داده شود که؛ اگر جایگزینی اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط می تواند بر مهار تجمع چربی در ارتباط با بیماری کبد چرب مؤثر باشد، ر آن در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک چکونه است؟
در مجموع، اثر اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط در پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب بسیار حائز اهمیت است، به دلیل این که این بیماری می تواند در نهایت به هپاتیت و سرطان کبد منجر گردد. لذا، بهتر است ترکیب روغن های مورد استفاده در پخت و پز را به سمت مقادیر درمانی اسیدهای جرب با زنجیره ی متوسط تغییر دهیم.

منبع:

The above story is reprinted from materials provided bySociety for Experimental Biology and Medicine, via EurekAlert!, a service of AAAS.

نظرات بسته شده است.