استرس اثرات مفید چربی های خوب را از بین می برد.

بنابر راهنماهای رژیمی انجمن قلب آمریکا مصرف چربی های مفید در رژیم غذایی برای تأمین انرژی بدن و رشد سلول ها ضروری است. علاوه بر این چربی های رژیم از اندام های بدن محافظت کرده و به حفظ دمای بدن کمک می کند. البته برخی چربی ها نسبتاً بهتر هستند. مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس می تواند کلسترول را بالا برده در حالیکه اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع می تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد، لذا به آن ها چربی های خوب گفته می شود. چربی های گرفته شده از ماهی، مغزها و روغن های گیاهی معمولاً مفید هستند. به عنوان یک قاعده سرانگشتی در نظر داشته باشید که روغن هایی که در دمای اتاق جامد هستند (مثل کره) روغن های بد محسوب می شوند در حالیکه روغن های خوب معمولاً در دمای اتاق مایع اند.
محققین اعلام کرده اند که استرس می تواند التهاب را در بدن تغییر دهد و منجر به بیماری های قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید شود. برای بررسی ارتباط رژیم و استرس می توان بیومارکرهای التهابی را در خون اندازه گیری کرد.
برای بررسی این موضوع، محققین مطالعه ای را بر روی 60 خانم انجام دادند که 38 نفر آن ها سابقه سرطان سینه داشتند. میانگین سنی این زنان 53 سال بود. در دو روز متفاوت، شرکت کنندگان ویزیت شدند و دو نوع صبحانه متفاوت به آن ها داده شد: بیسکوئیت و سوپ حاوی تخم مرغ با سوسیس بوقلمون که عمدتاً با چربی های اشباع درست شده بود و صبحانه مشابه اما با اسیدهای چرب تک غیر اشباع.
علاوه بر این محققین پرسشنامه ای را در خصوص بررسی روز گذشته افراد به منظور تعیین میزان استرس تکمیل کردند. اگرچه در روز گذشته هیچ یک از افراد استرس شدیدی دیده نشد اما موارد کوچک عصبانیت وجود داشت. در بین شرکت کنندگان 31 نفر استرس اخیر را در حداقل یکی از جلسات ویزیت تجربه کرده بودند، 21 نفر در هر دو جلسه استرس داشتند و 6 نفر با هیچ گونه استرسی مواجه نشده بودند.
در نمونه خون گرفته شده از افراد شرکت کننده، دو فاکتور التهابی CRP و آمیلوئید A سرمی اندازه گیری شد. همچنین دو مارکر نشان دهنده احتمال تشکیل پلاک های شریانی نیز اندازه گرفته شد. نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد زنانی که صبحانه آن ها حاوی اسیدهای چرب اشباع بود در مقایسه با زنانی که روغن استفاده شده در صبحانه آن ها آفتابگردان بود، سطح بالاتری از 4 مارکر اندازه گیری شده را داشتند.
با این حال، در زنانی که در روز قبل دچار استرس شده بودند این تفاوت چشمگیر نبود. بطوریکه مارکرهای اندازه گیری شده در زنانی که استرس داشته و چربی خوب استفاده کرده بودند مشابه زنانی بود که چربی بد استفاده کرده بودند.
نکته عملی: سبک زندگی ناصحیح در کنار استرس می تواند خطر بیماری های مزمن را دو چندان کند.
منبع:


J K Kiecolt-Glaser et al. "Depression, daily stressors and inflammatory responses to high-fat meals: when stress overrides healthier food choices". Molecular Psychiatry, 2016
 

نظرات بسته شده است.