ارتباط پروتئین با مرگ ناگهانی قلبی

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، افراد دارای سطوح پایین یک نوع پروتئین خاص بیشتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی که معمولا در صبح رخ میدهد، هستند.
نتایج این مطالعه می تواند به کشف درمان های جدیدی  در جهت کاهش خطر این مشکل که درآن به طور ناگهانی قلب از کار می ایستد، کمک کند. این مشکل دلیل مرگ سالانه بیش از 325 هزار نفر در ایالات متحده آمریکا می باشد. این آمار شامل 3 مرگ از هر 4 مرگ ناشی از بیماری قلبی در افراد 35 تا 44 ساله است.
مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی معمولا  صبح بین ساعت 6 تا 10 رخ میدهد و در عصر کمتر شایع است. پژوهشگران مدت ها بر این باور بودند که بین این نوع مرگ و ریتم شبانه روزی یعنی ساعت بیولوژیک بدن در مغز که چرخه های خواب را تنظیم می کند، ارتباط وجود دارد.
اخیرا پژوهشگران پروتئینی به نام KLF15 را کشف کرده اند  که در تنظیم فعالیت الکتریکی قلب نقش دارد. سطوح این پروتئین در طول روز مانند ساعت به دقت تغییر می کند تا ورود و خروج مواد به سلول های قلب را به منظور حفظ ضربان طبیعی قلب کنترل کند.
پژوهشگران یافتند افراد دارای نارسایی قلبی سطوح پایینی از این پروتئین دارند و با استفاده از آزمایش روی موش ها دانشمندان یافتند سطوح پایین این پروتئین با احتمال بالاتر بروز مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی همراه است.
با توجه به این یافته ها دانشمندان امیدوارند در افراد دچار مشکلات قلبی با افزایش سطح این پروتئین بتوانند خطر بروز ایست ناگهانی قلب را کاهش دهند.

منبع:

the American Chemical Society's annual meeting in Indianapolis, Sept. 8, 2013

.
 

نظرات بسته شده است.