ارتباط مصرف گوشت قرمز با بیماری کلیوی

به تازگی محققان با هدف بررسی نقش منابع پروتئینی مختلف بر روی سلامت کلیه ها اطلاعات مربوط به 63000 بزرگسال در محدوده سنی 45 تا 74 سال را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به مدت حدود 5/15 سال مورد پیگیری قرار گرفتند. در طول این مدت 951 مورد از آن ها به مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESRD) مبتلا شدند.
نتایج نشان داد دریافت گوشت قرمز با افزایش وابسته به دوز خطر ابتلا به ESRD مرتبط بود. افرادی که بالاترین میزان گوشت قرمز را مصرف می کردند (بیشتر از 25 درصد) در مقایسه با کسانی که کمترین میزان گوشت قرمز را مصرف می کردند (کمتر از 25 درصد) 40 درصد بیشتر  احتمال داشت که به ESRD مبتلا شوند. سایر منابع پروتئین شامل ماهی، تخم مرغ، لبنیات و مرغ با بروز ESRD مرتبط نبودند. علاوه براین، سویا و حبوبات دارای نقش محافظتی خفیفی بودند. محققان تخمین می زنند جایگزین کردن یک سروینگ گوشت قرمز در هفته با یک منبع پروتئینی متفاوت خطر بروز ESRD را تا 62 درصد کاهش می دهد.
اگرچه گوشت قرمز می تواند جزئی از یک رژیم غذایی متنوع باشد اما تحقیقات نشان می دهد کاهش مصرف آن در افرادی که در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی هستند، سودمند است. همچنین موسسه تحقیقات سرطان آمریکا توصیه می کند گوشت قرمز بیش از 18 اونس در ماه مصرف نشود زیرا مصرف بیش از حد آن با برخی سرطان ها از جمله سرطان معده مرتبط است.
منبع:


Red meat intake and risk of end-stage renal disease. Journal of the American Society of Nephrology,2016
 

نظرات بسته شده است.