ارتباط مصرف شیرین کنننده های مصنوعی در دوران بارداری با چاقی کودکان

امروزه جوامع غربی در میانه راه بحران چاقی قرار دارند و این بحران افراد جوان را نیز شامل می شود. در طول 3 دهه اخیر چاقی به میزان دو برابردر کودکان و چهار برابر در بزرگسالان افزایش یافته است. شکر افزوده شده به غذاها و نوشیدنی ها نقشی مهم در اپیدمی چاقی دارد. استفاده از نوشیدنی های شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی به نظر می رسد که مناسب تر است. همچنین کالری اضافه شده به این محصولات ناچیز است و یا اینکه وجود ندارد. تقریباً یک چهارم بزرگسالان آمریکایی نوشیدنی حاوی شیرین کننده های غیر مغذی در رژیم غذایی روزانه شان مصرف می کنند. هدف این مطالعه بررسی این است که آیا مصرف شیرین کننده های مصنوعی می تواند در طول بارداری همراه با افزایش نمایه توده بدنی (BMI) باشد.
با استفاده از پرسشنامه، محققان 3033 مادر و کودک را بررسی کردند. آن ها ارتباط بین مصرف نوشیدنی حاوی شیرین کننده مصنوعی در طول بارداری را با BMI بالا بررسی کردند. زنان در این مطالعه پرسشنامه ارزیابی غذایی را در طول بارداری تکمیل کردند و  BMI کودکان در یک سالگی اندازه گیری شد.
5/29 درصد زنان نوشیدنی حاوی شیرین کننده مصنوعی را در طول بارداری مصرف می کردند و 1/5 درصد این نوشیدنی ها را روزانه مصرف می کردند. این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در طول بارداری خطر اضافه وزن کودک را می تواند افزایش دهد. محققان دریافتند در مقایسه با زنانی که هیچ نوع نوشیدنی با شیرین کننده مصنوعی مصرف نمی کردند، مصرف روزانه این نوشیدنی ها با افزایش BMI کودک همراه بود و خطر اینکه کودک تا سن یک سالگی اضافه وزن داشته باشد دو برابر بود. این نتایج در زمانی که عوامل مرتبط شامل BMI مادر، کیفیت رژیم و دریافت کل انرژی در نظر گرفته شد، همچنان معنی دار باقی ماند.
نکته عملی: در این مطالعه شواهد انسانی نشان داد که مصرف شیرین کننده های مصنوعی در طول بارداری بر  BMI کودک تاثیر می گذارد. با توجه به اپیدمی چاقی در میان کودکان و استفاده زیاد از شیرین کننده های مصنوعی، توصیه می شود زنان باردار از مصرف شیرین کننده های مصنوعی به خصوص به صورت روزانه خودداری نمایند.
منبع:

Meghan B. Azad et al. “Association between artificially sweetened beverage consumption during pregnancy and infant body mass index”. JAMA Pediatrics, 2016

نظرات بسته شده است.