ارتباط فقر آهن با بیماری های تیروئید در زنان باردار

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 30 درصد مردم جهان به کم خونی مبتلا هستند که علت اغلب موارد آن فقر آهن است. کمبود آهن سبب کاهش هموگلوبین خون و درنتیجه خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی می شود. هموگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه ها به سراسر بدن حمل می کند. کمبود آهن برای زنان باردار و فرزندشان بسیار مضر است. زیرا به منظور رشد جنین و جفت نیاز به ساخت سلول های خونی اضافی در این دوران وجود دارد.
به تازگی یک تیم تحقیقاتی 1900 زن را که در سه ماهه سوم بارداری بودند مورد بررسی قرار دادند. میزان فریتین (شاخص میزان آهن)، آنتی بادی ضد TPO (شاخص بیماری خودایمنی تیروئید)، سطح آزاد هورمون تیروکسین (FT4) و هورمون محرک تیروئید (TSH) در خون شرکت کنندگان اندازه گیری شد. نتایج نشان داد 35 درصد زنان باردار به کمبود آهن مبتلا بودند که 10 درصد آنان بیماری خودایمنی تیروئید داشتند. در میان زنان بارداری که کمبود آهن نداشتند 6 درصد به بیماری خودایمنی تیروئید مبتلا بودند. همچنین مشخص شد در 20 درصد زنان باردار مبتلا به کمبود آهن و 16 درصد زنان با میزان آهن طبیعی کم کاری تیروئید خفیف وجود داشت. به گفته محققان ابتلا به کم خونی باید قبل از باردار شدن در زنان بررسی شود و با توجه به منطقه، شهر یا کشوری که زنان زندگی می کنند می توان از مکمل های حاوی آهن قبل از بارداری استفاده نمود.
منبع:

Prevalence of thyroid autoimmunity and dysfunction in women with iron deficiency during early pregnancy: is it altered European Journal of Endocrinology, 2016

نظرات بسته شده است.