ارتباط عدم تحمل لاکتوز با سطح پایین ویتامین D

مطالعات جدید نشان می دهد افرادی که بطور ژنتیکی عدم تحمل لاکتوز دارند باید مصرف مواد غذایی غیرلبنی سرشار از ویتامینD را افزایش دهند، زیرا احتمالا ًسطح مواد مغذی ضروری در این افراد پایین است.
عدم تحمل لاکتوز به عنوان ناتوانی بدن در هضم موثر لاکتوز، قند موجود در محصولات لبنی، از جمله شیر تعریف شده است. این عارضه زمانی رخ می دهد که روده کوچک قادر به تولید مقدار کافی لاکتاز، آنزیم تجزیه کننده لاکتوز، نمی باشد. اگر فردی با عدم تحمل لاکتوز لبنیات مصرف کند، ممکن است دچار نفخ، اسهال، تهوع و درد شکمی شود. این علائم معمولاً از 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف لاکتوز تشدید می گردد. 
یکی از دلایل این عارضه جهش در ژن LCT  که ژن مسئول تولید لاکتاز است، می باشد. اغلب کسانی که جهش در ژن LCT دارند، لبنیات کمتری دریافت می نمایند و سطح ویتامینD پایین تری دارند، زیرا بیشتر این محصولات با ویتامینD غنی شده اند. 
ویتامین D برای جذب کلسیم در دستگاه گوارش ضروری است و برای سلامت استخوان ها اهمیت دارد. همچنین این ویتامین به عملکرد بهتر اعصاب و دفع باکتری و ویروس ها از بدن کمک می نماید. کسانی که دچار جهش در ژن LCT هستند از افراد معمولی کوتاه قدتر می باشند، زیرا عدم دریافت کافی ویتامین D و مصرف نکردن لبنیات مانع از رشد استخوانی می شود.
نکته عملی: افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید ویتامین D کافی  از سایر غذاها مانند آب میوه های غنی شده یا لبنیات بدون لاکتوز دریافت نمایند و یا در صورت لزوم مکمل دریافت نمایند.
منبع:

Ohood Alharbi et al. "Lactose Intolerance (-13910C>T) Genotype Is Associated with Plasma 25-Hydroxyvitamin D Concentrations in Caucasians: A Mendelian Randomization Study". The Journal of Nutrition , 2017.
 

نظرات بسته شده است.