ارتباط سندرم خستگی مزمن با باکتری های روده

سندرم خستگی مزمن (CFS) به سختی تشخیص داده شده و درمان می شود. CFS با علائمی مانند کاهش توانایی های شناختی، اختلالات خواب، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد عضلات، گلو درد و درد مفاصل همراه است. علت بروز CFS ناشناخته است. برخی محققان معتقدند که ممکن است عفونت های ویروسی، برخی استرس های فیزیولوژیکی یا اختلالات هورمونی یا سیستم ایمنی در بروز آن نقش داشته باشند. اخیراً نیز نقش باکتری های روده در بروز CFS بررسی شده است. زیرا حدود 90 درصد افراد مبتلا به CSF به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستند. در این راستا بیماران مبتلا به CSF با یا بدون ابتلا به IBS مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه مدفوع شرکت کنندگان از نظر گونه های مختلف باکتری و نمونه خون افراد از نظر مولکول های ایمنی بررسی شدند.
نتایج نشان داد که بسیاری از گونه های باکتری با CFS مرتبط هستند. در بیماران CFS مبتلا به IBS سطوح Alistipes افزایش و میزان Faecalibacterium کاهش یافته بود. درحالیکه در بیماران CFS که به IBS مبتلا نبودند، میزان Bacteroides افزایش و میزان Bacteroides vulgatus کاهش یافته بود. همچنین مشاهده شد که شدت علائم بیماران مانند خستگی و درد با برخی انواع باکتری ها مرتبط بود. 
شاخص های ایمنی در خون افراد متفاوت نبود. مدت کوتاه ابتلا به CFS می تواند در بروز این نتیجه دخیل باشد. تغییرات ایمنی معمولاً بعد از مدت طولانی ایجاد می شود.
شواهد نشان می دهد که بین باکتری های روده و مغز ارتباط وجود دارد. روده پیام های عصبی و هورمونی به مغز می فرستد. همچنین باکتری های روده محصولاتی تولید می کنند که می تواند بر خود روده اثر گذارد.
منبع:
Fecal metagenomic profiles in subgroups of patients with myalgic encephalomyelitis/chronic fatigue syndrome. Microbiome, 2017.
 

نظرات بسته شده است.