ارتباط بین قند خون پایین و بیماری های قلبی عروقی ثابت شد

طی یک مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه لستر انجام شد، ارتباط بین هیپوگلایسمی و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در بیماران مبتلا به دیابت اثبات شد.دکتر ملانی دیویس و کانتی، دانشمندان مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه لستر، ارتباط بین هیپوگلایسمی و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند را تایید کردند. نتایج در مجله مراقبت دیابت در 9 دسامبر منتشر شد.
به عنوان بخشی از همکاری های بین المللی با دانشمندان از امپریال کالج لندن، موسسه تحقیقات پزشکی QIMR Berghofer و Novo Nordisk A/S – با استفاده از داده های مرکز تحقیقات بالینی انگلستان- دکتر کانتی و دیویس نشان دادند که هیپوگلایسمی در بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند، خطر بیماری های قلبی عروقی را 60 درصد افزایش می دهد و بین 2 تا 5/2 برابر بیشتر احتمال دارد که در زمان مشابه نسبت به کسانی که هیپوگلایسمی ندارند، مرگ را تجربه کنند.
به گفته ی دکتر کانتی، استاد مراقبت اولیه از دیابت و عروق دانشگاه پزشکی لستر، که این تحقیقات را رهبری کرده است: " این تحقیق یکی از اولین مطالعات برای گزارش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مبتلا به هر دو نوع 1 و 2 دیابت می باشد. خطرات بسیار مهم هستند و ما نیاز به شناسایی زود هنگام این بیماران برای اجرای استراتژی کاهش خطر ابتلا به هیپوگلایسمی داریم."
بیماران مبتلا به دیابت نسبت به بیماران قلبی عروقی در معرض خطر بالاتری برای تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک در رگ های خونی قرار دارند.
ملانی دیویس، استاد دیابت دانشگاه پزشکی لستر و مشاور افتخاری بیمارستان لستر، خاطر نشان کردند: "داده های حاصل از این تحقیق مهم و بزرگ، دانسته های ما را از دیابت نوع 2 تایید کرده و باعث گسترش دانش ما پیرامون دیابت نوع 1 می گردد. همچنین اهمیت هیپوگلایسمی و ارتباط افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی که در طولانی مدت نیز پایدار خواهد بود، را تایید می کند. بنابراین در آینده نیاز به برنامه هایی جهت مدیریت و به حداقل رساندن هیپوگلایسمی خواهیم داشت."
نکته عملی: یافته های این تحقیق یادآوری از چالش های پیش روی بیماران مبتلا به دیابت می باشد و می تواند به تغییرات در مدیریت بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند، به ویژه کسانی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند، منجر شود.
منبع:


Diabetes Care. 2014 Dec 9
 

نظرات بسته شده است.