ارتباط افزایش دریافت چربی های اشباع با سرطان بدخیم پروستات

طبق مطالعه انجام شده در دانشگاه کارولینای شمالی، داشتن یک رژیم مملو از چربی های اشباع (نوعی از چربی که معمولاً در غذاهایی مانند گوشت چرب گاو و پنیر پرچرب وجود دارد)، خطر ابتلا به سرطان بدخیم پروستات را می افزاید. این نتایج با بررسی اطلاعات مربوط به 1854 مرد مبتلا به سرطان پروستات به دست آمد که بیماری این افراد بین سال های 2004 تا 2009 تشخیص داده شده بود.
در زمان تشخیص سرطان پروستات از این مردان سوالاتی پیرامون رژیم غذایی شان و عوامل دیگر پرسیده شد و پس از آن محققان ارتباط بین مصرف چربی های اشباع و پیشرفت تومور را در زمان تشخیص مورد بررسی قرار دادند. آن ها به منظور جداسازی اثرات چربی اشباع از کل چربی مصرفی، چربی اشباع رژیم غذایی را برای کل چربی دریافتی در مدل آماری شان تعدیل کردند. محققان سطح بدخیمی را به کمک آنتی ژن مخصوص سرطان پروستات یا  PSA، آزمایشات، مرحله بالینی سرطان و درجه گلیسون سنجیدند.
نتایج نشان داد که دریافت بالاتر چربی های اشباع شده با افزایش بدخیمی سرطان پروستات در ارتباط است. محتوای بالای چربی اشباع در رژیم غذایی می تواند منجر به افزایش سطح کلسترول خون شود. محققان در این مطالعه دریافتند که مصرف استاتین ها (داروی مورد استفاده برای کنترل سطح کلسترول خون) توسط مردان ارتباط بین دریافت چربی های اشباع و بدخیمی سرطان پروستات را تضعیف می کند. این نتایج پیشنهاد می کنند که استاتین ها مفیدند، اما به طور کامل اثرات مصرف زیاد چربی های اشباع بر بدخیمی سرطان پروستات را معکوس نمی کنند. علاوه بر این، آن ها دریافتند که سطوح بالاتری از چربی های غیراشباع، که در غذاهایی مانند ماهی و آجیل وجود دارد، با سطوح پایین تری از بدخیمی سرطان پروستات همراه است.
محققان در این مطالعه نشان دادند که رژیم های غذایی حاوی چربی اشباع بالا، با افزایش وخامت سرطان پروستات همراه هستند. این یافته بیانگر این است که محتوای چربی های اشباع رژیم غذایی، که ما می دانیم برای سلامت عمومی و پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی اهمیت دارد، ممکن است در سرطان پروستات نیز نقش داشته باشند.
نکته عملی: دریافت کمتر چربی های اشباع از طریق رژیم غذایی می تواند خطر وخامت سرطان پروستات را بکاهد.
منبع:


Emma H. Allott et al. "Increased saturated fat intake linked to aggressive prostate cancer". AACR, 2016
 

نظرات بسته شده است.