ارتباط استرس دوران بارداری با پرخوری افراطی

استرس می‌تواند سبب بروز اختلالات خوردن مانند اختلال پرخوری افراطی که بیشتر در زنان شایع است، شود. در حال حاضر، نتایج مطالعه‌ای که بر روی موش انجام شده نشان داده که استرس در اواخر دوران بارداری فرزندان دختر را مستعد ابتلا به رفتارهای شبه پرخوری افراطی می‌کند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که اختلال پرخوری افراطی با تغییر در تعادل برخی مواد مغذی در دوران نوجوانی و یک رژیم غذایی غنی از متیل قابل پیشگیری است. به گفته محققان برای تائید نتایج این مطالعه باید در آینده تحقیقات بیشتری بر روی انسان انجام شود.
در اختلال پرخوری افراطی شخص کنترل خود را بر عادات غذا خوردن از دست می‌دهد. شخص مبتلا حتی در زمانی که احساس گرسنگی ندارد و سیر است در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی غذا می‌خورد.
افراد مبتلا به اختلال پرخوری افراطی اغلب چاق بوده و یا اضافه وزن دارند و ممکن است احساساتی مانند شرم، گناه یا ناراحتی را درباره این شرایط تجربه کنند. این احساسات به نوبه خود منجر به بروز دوره‌های پرخوری بیشتری می‌شود. پرخوری افراطی معمولاً در دوران نوجوانی و یا اوایل دوران بزرگسالی شروع می‌شود و شیوع آن در زنان نسبت به مردان 2/5 برابر بیشتر است.
تحقیقات نشان داده که اختلالات خوردن مانند اختلال پرخوری افراطی در اثر الگوی پیچیده‌ای از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، روانی و اجتماعی ایجاد می‌شود.
منبع:

Schroeder M  et al. Cell Metabolism 2017; Volume 25: Page 1269-1281

نظرات بسته شده است.