اخطار در دریافت مکمل ویتامین D

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز گزارش کرده اند، سطوح بالای ویتامین D در خون نه تنها فایده بیشتری ندارد بلکه در افراد سالمی که سطوح نرمالی داشته اند، ممکن است مضر نیز باشد.
این پژوهشگران به سرپرستی  Muhammad Amer به بررسی داده های بیش از 10 هزار شرکت کننده در بررسی NHANES طی سال های 2001 تا 2004 پرداختند. بررسی علل مرگ در این افراد نشان داد، افرادی که سطوح خونی ویتامین D در آنها در محدوده نرمال (21 نانوگرم در میلی لیتر)  قرار داشت، 50%  کمتر با خطر مرگ زودرس مواجه بودند؛ با این حال زمانیکه سطوح خونی ویتامین D در این افراد به بالای 21 نانوگرم در میلی لیتر افزایش می یافت، اثر محافظتی از بین می رفت.
به علاوه این تیم پژوهشی  دریافتند؛ با وجودیکه افزایش سطوح خونی ویتامینD در محدوده نرمال با کاهش سطوح CRP همراه است که یک شاخص مهم  برای التهاب قلب و عروق می باشد، اما  سطوح بیش از حد ویتامینD آسیب رسان بوده و سطوح بالاتر از 21 نانوگرم در میلی لیتر با افزایش CRP مرتبط است که با سخت شدن عروق خونی و خطر پیشرفت بیماری های قلب و عروق مرتبط می باشد. همچنین ویتامینD بالا  با  سطوح افزایش یافته هوموسیستئین همراه بود ، که  می تواند ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد.
این پژوهشگران اخطار دادند تبلیغات رسانه ها و وب سایت های پزشکی در رابطه با خطرات سطوح پایین ویتامین D نباید افراد را ترغیب به دریافت مکمل بدون مشاوره با پزشک نماید.

منبع:


Muhammad Amer, et al "Relationship between 25-Hydroxyvitamin D and All-cause and Cardiovascular Disease Mortality" The American Journal of Medicine – 18 April 2013
 

نظرات بسته شده است.