احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان کم تحرک بیشتر است.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان کم تحرک بیشتر بوده و تنها 30 دقیقه ورزش در هفته می تواند به طور قابل توجه خطر بروز این سرطان را کاهش دهد. این یافته نشان می دهد که عدم انجام هر نوع فعالیت ورزشی با احتمال بروز بیماری های جدی همراه است و انجام هر مقدار ورزش می تواند خطر بروز سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.
در این مطالعه 128 زن مبتلا به سرطان دهانه رحم و نیز 512 زنی که در ابتدا مشکوک به داشتن سرطان دهانه رحم بودند و سرانجام مشخص شد که به این بیماری مبتلا نیستند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه ورزش به میزان کمتر از 4 بار در ماه به عنوان عدم فعالیت بدنی تعریف شد. از میان 128 زن مبتلا به سرطان 31 درصد گزارش کردند که غیرفعال و بی تحرک هستند. حتی بعد از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر (مانند استعمال سیگار،  مصرف الکل، سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم و شاخص توده بدنی یا BMI) مشاهده شد که در زنان غیرفعال نسبت به زنانی که ورزش می کردند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم 5/2 برابر بیشتر است. همچنین از میان زنانی که مشکوک به داشتن سرطان دهانه رحم بودند 26 درصد عنوان کردند که غیرفعال  هستند.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که علاوه بر ترک سیگار و غربالگری زنان به طور منظم، کم تحرکی  می تواند به عنوان یک عامل خطر قابل تغییر در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

منبع :

Journal of Lower Genital Tract Disease, 2016

نظرات بسته شده است.