اثر یوگا بر کاهش افسردگی زنان باردار

بر اساس نتایج مطالعه ای در دانشگاه میچیگان نشان داده شد که فعالیت های ورزشی ذهنی مانند یوگا می تواند در کاهش میزان افسردگی زنان پس از زایمان مؤثر باشد، علاوه بر این، پرداختن به یوگا در دوران بادراری در مادران با افسردگی نیز مؤثر  است. مشخص شده است که هورمون های بارداری موجب کاهش روحیه می شوند، ولی این موضوع در مورد همه زنان باردار صدق نمی کند.بر اساس نتایج این مطالعه زنان بارداری که دارای علائم افسردگی بودند با شرکت در 10 هفته فعالیت ورزشی یوگا توانستند علائم افسردگی خود را کاهش دهند.به بیان ماریا موزیک نویسنده مسئول این مقاله؛ شنیده ایم که مادران باردار برای کاهش علائم افسردگی در خود اقدام به فعالیت ورزشی یوگا می کنند، با وجود این هنوز اثر آن به صورت علمی ثابت نشده بود.

در این مطالعه سعی بر این شد که اثر یوگا بر کاهش و رفع علائم افسردگی در زنان باردار ارزیابی شود. نتایج نشان داد که می توان از یوگا به عنوان یک روش جدید و جایگزین روش های داروئی در جهت رفع علائم افسردگی در زنان باردار بهره گرفت. عدم درمان افسردگی در زنان باردار و بی توجهی به این موضوع می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی از جمله؛ کاهش وزن گیری جنین، پری اِکلامپسیا و تولد نوزادان ناقص گردد. از آن جائیکه درمان با داروهای ضد افسردگی نیز می تواند برای جنین خطر داشته باشد، بنابراین تأثیر یوگا در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. در این مطالعه زنان باردار به مدت 90 دقیقه در روز و برای 12 تا 26 هفته به یوگا پرداختند.بر اساس سایر مطالعات نشان داده شده است که زنان باردار با روش های غیر داروئی همچون ورزشی های ذهنی، ذهنی –بدنی و تکنیک های ریلکسیشن وضعیت بهتر و آرامتری خواهند داشت.

منبع:

Maria Muzik, “ Mindfulness yoga during pregnancy for psychiatrically at-risk women: Preliminary results from a pilot feasibility study. Complementary Therapies in Clinical Practice, 2012

نظرات بسته شده است.