آیا غذاهای ارگانیک سالم ترند؟

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید وقتی صحبت از محتوای مواد مغذی و ویتامین ها باشد، محصولات غذایی و فرآورده‌های ارگانیک هیچ برتری نسبت به محصولات عادی ندارند.
پژوهشگران دانشگاه استانفورد 200 مطالعه که در آنها سلامت افراد دریافت کننده غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک و هم چنین محتوای مواد مغذی و مواد آلوده کننده آنها مقایسه شده بود را مورد بازبینی قرار دادند. این غذاها شامل میوه ها، سبزیجات، غلات، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، تخم مرغ و شیر ارگانیک و غیر ارگانیک بودند.
نتایج بررسی های این پژوهشگران نشان داد که  در مقدار ویتامین‌های موجود در غذاهای گیاهی و حیوانی ارگانیک و غیرارگانیک هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت اندک این دو گروه در میزان بیشتر فسفر در غذاهای ارگانیک بود. هم چنین در تعداد کمی از مطالعات میزان اسیدهای چرب امگا 3  شیر و مرغ ارگانیک بالاتر بود. این کارشناسان تاکید کردند مزیت غذاهای ارگانیک این است که خیلی کمتر در معرض سموم و آفت‌کش‌ها و باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ قرار گرفته‌اند و از این نظر خطر کمتری سلامت مصرف‌کنندگان غذاهای ارگانیک را تهدید می‌کند، زیرا برطبق استانداردهای دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، حق استفاده از آفت کش ها و کودهای مصنوعی، هورمون و آنتی بیتیک در تولید غذاهای ارگانیک وجود ندارد.
  پژوهشگران این مطالعه تاکید کردند اگرچه تاثیر این آفت‌کش‌ها و باکتری‌ها روی بدن انسان نامشخص است اما مردم باید هنگام انتخاب محصولات غذایی مختلف، مسئله مواجهه با عوارض این سموم را در نظر داشته باشند.

منبع:

PShmuj Annals of Internal Medicine, September 3, 2012

نظرات بسته شده است.