آزمایشات پزشکی مهم در دهه 50 زندگی

دهه 50 به عبارتی اول زندگی شماست

دهه 50 به عبارتی اول زندگی شماست. اجازه ندهید که بیماری‌ها سلامتی‌تان را تهدید کنند. وقتی که برای چکاپ سالیانه به پزشک مراجعه می‌کنید، حتما آزمایش‌هایی که برای سلامتی و حتی زندگی‌تان حیاتی هستند را انجام دهید (توجه داشته باشید که ممکن است پزشک‌تان آزمایش‌های دیگری را نیز پیشنهاد کند):

  • غربالگری سرطان کولون (روده بزرگ) برای هر کسی در سن 50 سالگی توصیه می‌شود. در این راستا کولونوسکوپی یک آزمایشی است که اغلب توصیه می‌شود، هرچند گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد. در مورد مناسب بودن این آزمایش غربالگری برای خودتان با پزشک مشورت کنید.
  • مراقب وزن خود باشید. در این سن اغلب مردم دچار افزایش وزن می‌شوند. به وزن خود دقت کنید و با خوردن غذاهای سالم و فعالیت بدنی با افزایش آن مقابله نمایید. داشتن اضافه وزن شما را در معرض خطر بیماری‌های مختلفی قرار می‌دهد و مطالعات نشان می‌دهند که کاهش وزن این خطر را کاهش می‌دهد.
  • فشارخون. فشارخون بالا و درمان نشده یک قاتل خاموش است. قلب، مغز، چشم‌ها و کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اجازه ندهید که فشارخون بالا بر شما غلبه کند. اندازه‌گیری فشار‌خون ساده، ارزان و سریع می‌باشد و بهتر است همیشه مراقب آن باشید.
  • کلسترول خون. آیا کلسترول بالا دارید؟ حداقل یک بار در هر 6-4 سال (یا بیشتر، اگر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستید) آن را اندازه‌گیری کنید. کنترل کلسترول می‌تواند سال‌ها به زندگی شما اضافه کند.
  • قند خون. دیابت درمان نشده ممکن است سلامتی شما را تهدید کرده و باعث بیماری قلبی، نارسایی کلیوی و نابینایی شود. حداقل یک بار طی هر 3 سال آزمایشات مربوط به قند خون برای تشخیص دیابت یا پیش دیابت را انجام دهید.
  • فقط برای زنان: معاینه لگن و پاپ اسمیر. ترکیب پاپ اسمیر با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای تشخیص سرطان دهانه رحم باید با فاصله بین سه تا پنج سال در زنان 65-30 ساله انجام شود. زنان بالای 65 سال در صورت داشتن حداقل سه آزمایش متوالی منفی پاپ اسمیر یا حداقل دو آزمایش HPV منفی در 10 سال گذشته، می‌توانند آزمایش‌های خود را متوقف کنند. اما زنانی که عوامل خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم مانند سابقه استعمال دخانیات، سابقه HPV یا تشخیص زودهنگام سرطان دارند، باید به آزمایش‌های غربالگری خود ادامه دهند.
  • فقط برای زنان: ماموگرافی. در این سن بهتر است همه‌ی زنان جهت تشخیص هر گونه نشانه‌های اولیه سرطان پستان ماموگرافی را شروع کنند. تشخیص زودهنگام سرطان پستان می‌تواند سینه و زندگی شما را نجات دهد.
  • بررسی خال‌های گوشتی. پوست‌تان را دوست داشته باشید. هرگونه لک یا خال غیرطبیعی را بررسی کنید. همچنین از پزشک خود بخواهید یک بار در سال پوست‌تان را معاینه کند.
  • محافظت از چشم‌ها. بیماری‌های کاهنده‌ی قدرت بینایی با افزایش سن، شایع‌تر می‌شوند. به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید-(حداقل هر 1 تا 2 سال تا سن 60 سالگی و پس از آن هر ساله). در صورت بروز مشکلات بینایی یا عوامل خطر آن، معاینه‌های خود را افزایش دهید.
  • واکسیناسیون. افراد بالای 50 سال باید سالانه واکسن آنفلوانزا دریافت کنند. فراموش نکنید حتی افراد سالم هر ده سال باید واکسن کزاز تزریق نمایند و یکی از آنها باید همراه با واکسن سیاه سرفه نیز باشد. در مورد تجدید هر واکسنی که نیاز دارید با پزشک خود مشورت کنید. واکسن هپاتیت آ و ب نیز بسیار ضروری هستند. پس از 60 سالگی باید در مقابل ویروس هرپس که منجر به زونا می‌شود نیز واکسینه شوید.

روز تولد خود را به عنوان یک یادآوری برای معاینه توسط دندانپزشک قرار داده و همچنین با پزشک خود جهت انجام آزمایشات مورد نیاز مشورت کنید. با صرف یک یا دو ساعت در زمان حال، ممکن است بتوانید سال‌ها به عمر خود اضافه کنید.

نظرات بسته شده است.