باکتری‌های دهان شانس ابتلای کودکان به چاقی را مشخص می‌کنند.

با توجه به افزایش شیوع چاقی در میان کودکان، اگر روشی برای پیش‌بینی بروز اضافه وزن در این گروه سنی وجود داشته باشد می‌تواند به والدین و کارکنان بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به این مشکل کمک کند. در این زمینه نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افزایش وزن در اوایل دوران کودکی با ترکیب باکتری‌های دهان کودکان مرتبط است.
در این مطالعه به منحنی رشد و تغییرات وزنی کودکان طی دو سال اول زندگی توجه شد. در میان 226 کودک مورد بررسی، میکروارگانیسم‌های دهان در کودکانی که افزایش وزن سریعی را در دوران شیرخواری تجربه کردند از تنوع کمتری برخوردار بود. افزایش وزن سریع در شیرخوارگی می‌تواند عامل خطری برای چاقی دوران کودکی باشد.
لوله گوارش انسان حاوی میکروارگانیسم‌های گوناگونی است. از جمله این میکروارگانیسم‌ها می‌توان به باکتری‌های مفید اشاره کرد که به فرآیند هضم و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. این باکتری‌ها با تغییر رژیم غذایی افراد تغییر کرده و می‌توانند بین افراد مختلف متفاوت باشند. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که بین میکروارگانیسم‌های روده و بروز چاقی در برخی از بزرگسالان و نوجوانان ارتباط وجود دارد. اما ارتباط بین باکتری‌های دهان و افزایش وزن کودکان در گذشته بررسی نشده بود.
در یک فرد سالم تعداد زیادی باکتری در روده وجود دارد. این تنوع بالا می‌تواند از فرد در برابر التهاب یا باکتری‌های مضر محافظت کند. همچنین بین دو گروه از باکتری‌ها که Firmicutes و Bacteroidetes نامیده می‌شوند، تعادل وجود دارد. اختلال در تعادل این دو باکتری می‌تواند منجر به اختلال در هضم شود. در برخی موارد کاهش تنوع و افزایش نسبت Firmicutes به Bacteroidetes در روده بزرگسالان و نوجوانان مبتلا به چاقی مشاهده می‌شود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که رد پای چاقی در دهان زودتر از روده قابل مشاهده است. اگر این یافته‌ها در مطالعات آینده تائید شوند می‌توان از طریق بررسی میکروارگانیسم‌های دهان کودکانی را که در معرض ابتلا به چاقی هستند شناسایی کرد.
جالب است بدانید افزایش وزن کودکان با تنوع میکروارگانیسم‌های دهان مادر نیز مرتبط است. برای این یافته 2 دلیل می‌تواند وجود داشته باشد: یکی زمینه ژنتیکی مشابه مادر و کودک و دیگری شباهت رژیم غذایی آن‌ها.
منبع:

Sarah J. C. Craig et al. Scientific Reports 2018; Volume 8.

نظرات بسته شده است.